13 Ağustos 2013 Salı

Sütüm Yetiyor Mu Yetmiyor Mu? - Geçici Emzirme Krizi

Arya günden güne büyürken huyu suyu da sürekli değişiyor. İlk günler aralıksız sürekli uyurken artık gündüzleri 10-15 dk.lık şekerlemeler yapıyor. Bu durum Arya 1-1,5 aylıkken çok zorlu geçen 4 günlük bir krizle başladı.

Sürekli uyuyan bebeğim birden aşırı huysuz ve uyku düşmanı bir cadıya dönüştü. Bir gün Arya altı temiz, karnı tok ve gazı da çıkarılmış olduğu halde hiç susmadan ağlamaya başladı. Ateşini ölçtüm; ateşi yok. Susmayınca bir daha emzirmeyi denedim. Arya deliler gibi memeyle kavga ederek emmeye başladı. Memeden ayırmaya çalıştıkça tekrar ağlamaya başlıyordu. Emmekten yorulup 10 dk uyukluyor ve uyanınca tekrar emmek istiyordu. Bu durum tüm gün devam etti; yorgunluktan ve üzüntüden bitkin düştüm ve sütüm de kalmadı.

Arya ağlayıp tekrar tekrar emmek istedikçe "Acaba sütüm az mı geliyor yoksa çok mu sulu?" "Bebeğim  doymuyor mu?" diye evhamlanmaya başladım. Ertesi gün de durum aynen devam edince nete girip araştırmaya başladım. Bir sürü forum sayfasına ve sağlık sitesine baktıktan sonra bu durumun "Geçici Emzirme Krizi" ya da "Laktasyon Krizi" olarak adlandırıldığını öğrendim. Prof. Dr. Benal Büyükgebiz krizi şöyle anlatmış:
"Bebek aniden daha çok ağlamaya başlar ve daha sık beslenmek ister. Bu dönemde bebek anne sütüyle aldığı büyüme potansiyelinden daha hızlı ve belirgin bir büyüme dönemine girmiştir. Laktasyon krizi genellikle 3-8 gün sürer.  Bu durumda doğal olarak anne daha sık emzirir. Daha sık emzirme sonucunda da bebeğin ihtiyaçlarını karşılayacak miktarda süt üretmesi mümkün olur. Sabır ve anne sütüne güvenle bu özel dönem de sağlıklı bir şekilde atlatılmış olur (Eğer hava sıcaksa, bebeğin susamış olacağını unutulmamalıdır).
Ancak ne yazık ki, anneler bu durumu yanlış yorumlayarak, bebeğin anne sütüyle doymadığı için sürekli ağladığına karar verirler;  biberon maması ile doyurmaya çalışırlar.  Bu da anne sütünün bir süre sonra azalmasına ve erken kesilmesine neden olur..."
Allah'tan teknoloji elimizin altında. Laktasyon krizi gibi bir durumun varlığını öğrendikten sonra Evrim'le doktora gitmeden ya da hazır mamaya başvurmadan önce 1-2 gün geçmesini ve bu sürede bebeğimizde değişiklik olup olmayacağını gözlemlemeye karar verdik. İyi ki de öyle yapmışız :) Oldukça zorlu geçen 4 günün ardından Arya'nın emme isteği yavaşlayıp normal bir rutine girdi ve huzursuz ağlamaları son buldu.

Ama o günden sonra Arya bir daha uzun gündüz uykularına geri dönmedi. Karnı doyup gazı çıktıktan sonra hemen uykuya dalmıyor artık. Etrafa bakınıyor, kendi kendine sesler çıkarıyor, televizyona bakıyor ya da benimle konuşun, benimle ilgilenin manasına gelen gözyaşı olmayan sahte ağlama sesleri çıkarıyor cimcime :) Uyuyup uyandığında da etrafa gülücükler saçıyor :)


1 yorum:

  1. Anne Sütünü artıran besinler
    http://www.bebekvegelisim.com/anne-sutu-nasil-artar/

    YanıtlaSil